فقہ شافعی سوال نمبر – 0465
فقہ شافعی سوال نمبر/ 0465
اگرکوئی شخص احرام کی حالت میں بے ہوش ہوجائے اور بے ہوشی کی حالت میں طواف کرایا جائے تواس کا طواف درست ہوگا یا نہیں؟
جواب:۔ حج کے ارکان میں سے ایک رکن بیت اللہ کا طواف کرنا ہے طواف کے صحیح ہونے کے لئے حدث اکبر اور حدث اصغر سے پاک ہونا ضروری ہے چونکہ بے ہوشی سے وضو ٹوٹ جاتا ہے لہذا اگر کوئی شخص احرام کی حالت میں بے ہوش ہوجائے اور اسے بےہوشی کی حالت میں طواف کرایا جائے تو ایسی صورت میں طواف درست نہیں ہوگا اور اگر طواف کے درمیان بےہوش ہوجائےاور پھر افاقہ ہوجائے تو وضو کرکے بقیہ چکر شروع کرنا ہوگا.
ﺃﻥ ﻳﺘﻮﻓﺮ ﻟﻪ ﻣﺎ ﻳﺸﺘﺮﻁ ﻟﺼﺤﺔ اﻟﺼﻼﺓ ﻣﻦ اﻟﻨﻴﺔ، ﻭاﻟﻄﻬﺎﺭﺓ ﻣﻦ اﻟﺤﺪﺙ اﻷﻛﺒﺮ ﻭاﻷﺻﻐﺮ، ﻭﻣﻦ اﻟﻨﺠﺎﺳﺔ ﻋﻠﻰ ﺑﺪﻧﻪ، ﺃﻭ ﺛﻮﺑﻪ ﺃﻭ اﻟﻤﻜﺎﻥ اﻟﺬﻱ ﻳﻄﻮﻑ ﻓﻴﻪ،(الفقه المنهجى1/397)
ﻓﺼﻞ : ﻗﺎﻝ اﻟﺸﺎﻓﻌﻲ ﻓﻲ اﻷﻡ ﻭﻟﻮ ﻃﺎﻑ ﻭﻫﻮ ﻳﻌﻘﻞ ﺛﻢ ﺃﻏﻤﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﻗﺒﻞ ﺇﻛﻤﺎﻝ اﻟﻄﻮاﻑ ﺛﻢ ﺃﻓﺎﻕ ﺑﻌﺪ ﺫﻟﻚ اﺑﺘﺪﺃ اﻟﻮﺿﻮء ﻭاﻟﻄﻮاﻑ ﻗﺮﻳﺒﺎ ﻛﺎﻥ ﺫﻟﻚ ﺃﻭ ﺑﻌﻴﺪا ﻓﺠﻌﻞ اﻹﻏﻤﺎء ﻗﻄﻌﺎ ﻟﻠﻄﻮاﻑ ﻓﺄﻭﺟﺐ ﻋﻠﻴﻪ اﻻﺳﺘﺌﻨﺎﻑ ﻓﻲ اﻟﻘﺮﺏ ﻭاﻟﺒﻌﺪ (الحاوي الكبير :4/149) *نهاية المحتاج:3/278
Fiqhe Shafi Question No/0465
If any person becomes unconscious when in the stateof ihram and in this very state of unconsciousness if the person is made to do Tawaf than will the Tawaf be accepted?
Ans: Among the pillars of Hajj, one pillar is doing the Tawaf of the Kabah. For the Tawaf to be right it is important for one to be clean from that major impurity which requires one to take a bath and from that minor impurity which requires one to make ablution. Since being unconscious leads to the annulment of ablution, in that case when a person in the state of ihram becomes unconscious and in the state of being unconscious he is made to do Tawaf, then in this state the Tawaf will not be right and if he becomes unconscious when performing Tawaf and then becomes conscious then he must make ablution and then finish the remaining Tawaf.