فقہ شافعی سوال نمبر – 0471
فقہ شافعی سوال نمبر/ 0471
*محرم یعنی احرام پہنے ہوئے شخص کے لیے کس وقت تک سلے ہوئے کپڑے پہننے سے باز رہنا چاہیے؟*
*حضرت عائشہ رضي الله عنها فرماتی ہیں کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا جب تم رمی ، حلق یا ذبح کرو تو تمہارے لیے ہر چیز حلال ہے سوائے عورتوں کے اور تمہارے لیے کپڑے اور خوشبو حلال ہے.* (سنن دار قطني:٢٤٥٠) *محرم کے لیے تحلل اول ( یعنی دس ذی الحجہ کو حلق، رمی اور طواف ان تین کاموں میں سے دو کے کرنے تک سلے ہوئے کپڑے پہننے سے باز رہنا چاہئے اور ان تین میں سے دو کرنے کے بعد نکاح و جماع کے علاوہ سلے ہوئے کپڑے خوشبو وغیرہ کا استعمال کرنا درست ہے.*
*فاما اذا حصل احد التحللین فلا خلاف فی استباحة لبس المخيط و ستر الراس و قلم الظفر والحلق ان لم نجعل له نسكا۔* (نھایة المطلب:162/4)
Fiqhe Shafi Question No/471
If any person becomes unconscious when in the stateof ihram and in this very state of unconsciousness if the person is made to do Tawaf than will the Tawaf be accepted?
Ans: Among the pillars of Hajj, one pillar is doing the Tawaf of the Kabah. For the Tawaf to be right it is important for one to be clean from that major impurity which requires one to take a bath and from that minor impurity which requires one to make ablution. Since being unconscious leads to the annulment of ablution, in that case when a person in the state of ihram becomes unconscious and in the state of being unconscious he is made to do Tawaf, then in this state the Tawaf will not be right and if he becomes unconscious when performing Tawaf and then becomes conscious then he must make ablution and then finish the remaining Tawaf.