فقہ شافعی سوال نمبر/ 0442 اگرکوئی تاجر مال تجارت کی زکاۃ رقم کے بجاے اشیاء تجارت سے نکالتاہے تواس کی گنجائش ہے یانہیں؟
جواب:۔ امام شافعی رحمة الله عليه قول جدید کے مطابق (راجح مسلک) مال تجارت کی زکاة رقم (قيمت) سے ادا کی جائی گی، نہ کہ اشیاء تجارت سے، اس لئے کہ اشیاء تجارت سے ادا کرنا جائز نہیں ہے.
امام شافعي رحمة الله عليه فرماتے ہیں:
وإذا اشترى العرض بنقد تجب فيه الزكاة، أو عرض تجب في قيمته الزكاة، حسب ما أقام المال في يده. (الأم:١٢٣\٣)
امام رافعي رحمك الله عليه فرماتے ہیں:
قال الغزالي:(وأما المخرج) فهو ربع عشر القيمة من النقد……………قال الرافعي:…….قطع في الجديد:بأنها تخرج من القيمة، ولا يجوز أن تخرج من عين ما في يده. (فتح العزيز:١١٥\٣-دار الكتب العلمية)
امام شربيني رحمة الله عليه فرماتے ہیں: (وواجبها)أي التجارة(ربع عشر القيمة)… وأما كونه من القيمة فعو الجديد لأن القيمة متعلق هذه الزكاة، فلا يجوز الإخراج من عين العرض.(مغني المحتاج:٥٣٧\١-دار الكتب العلمية)
Fiqhe Shafi Question No/0442 Is it permissible to give business goods as zakah of merchandise instead of giving money?
Ans; According to the new description of Imaam Shafi rehmatullah alaihi(Rajeh mislik)one must give zakah in amount and not by business goods because it is not permissible..
فقہ شافعی سوال نمبر/ 0443 اگر کسی عاجز شخص پر روزہ نہ رکھنے کی وجہ سے فدیہ واجب ہوجائے لیکن وہ تنگدست ہو تو کیا اس پر سے فدیہ ساقط ہوگا؟
جواب:۔ اگر کسی عاجز شخص پر روزہ نہ رکھنے کی وجہ سے یا بڑھاپے کی وجہ سے روزہ نہ رکھنے کی وجہ سے فدیہ واجب ہوجاے لیکن وہ تنگدست ہو تو اس پر سے فدیہ ساقط نہیں ہوگا بلکہ جب وہ خوشحال اور مالدار ہوجائے گا تب اس پر فدیہ واجب ہوگا۔
Fiqhe Shafi Question No/0443 If a person is unable to fast due to which fidya becomes compuslory on him and if he is poor then does fidya get dropped from this person?
Ans; If a person is unable to fast because of the oldage or sickness due to which fidya becomes compulsory on him and if he is poor then fidya doesnot get dropped instead when he attains prosperity and becomes wealthy then fidya becomes compulsory on him…
Fiqhe Shafi Question No/0444 If anyone gives all his wealth as sadqa and doesn’t make the niyyah of zakah then does the zakah get dropped for him?
Ans; If anyone gives all his wealth as sadqa and doesn’t make the niyyah of zakah from it then the zakah doesnot get dropped for him rather it is necessary to give with the niyyah of zakah..
فقہ شافعی سوال نمبر/ 0445 اگر کسی جگہ افطاری کے عین چار/ پانچ منٹ پہلے موذن اذان دے اور لوگ افطار کرے تو ان کے روزوں کا کیا مسئلہ ہے؟
جواب:۔ حضرت اسماء بنت ابو بکر رضی اللہ عنہا فرماتی ہیں کہ نبی کریم صلی اللہ علیہ و سلم کے زمانے میں رمضان میں بادل کی وجہ سے ہم لوگوں نے افطار کیا پھر سورج ظاہر ہوا اسامہ فرماتے ہیں کہ میں نےہشام سے پوچھا کہ انہیں قضاء کا حکم دیا گیا؟
تو انہوں نے کہا قضاء تو ضروری ہے۔ (البخاری 1959) مذکورہ حدیث کے تحت فقہائے کرام فرماتے ہیں کہ کہ اگر کوئی سورج کے غروب ہونے سے پہلے افطار کرے پھر معلوم ہوجائے کہ سورج غروب نہیں ہوا تھا تو روزہ درست نہیں ہوگا لہذا اگر مؤذن نے وقت سے پہلے اذان دی ہو اور لوگوں نے افطار کرلیا ہو تو انہیں چاہیے کہ اپنے روزہ کی قضاء کرلیں.
Fiqhe Shafi Question No/0445 In any place, if muazzin calls the adhan exact before 4 or 5 minutes and the people around breaks their fast following the adhan then what is the ruling with regard to this fast?
Ans; Hazrat Asma bint Abi bakr(R.A) said,”We broke our fast during the lifetime of The Prophet sallallahu alaihu wasallam on cloudy day and then the sun appeared..” Hisham was asked,”Were they ordered to fast in lieu of that day?” He replied; "It had to be made up for” (Sahih Bukhari 1959)
On account of the mentioned hadeeth The jurists(fuqaha) based their opinion that if anyone breaks their fast before the sunset and then he comes to know that the sun hasn’t set then the fast will not be valid.. Therefore, If the muazzin calls Adhan before its actual time and the people around breaks their fast then they must make up the missed fast..
فقہ شافعی سوال نمبر/ 0446 اگر کوئی امام نماز میں سورہ ص کا سجدہ کرے تو اس نماز کا کیا حکم ہے ؟
جواب:۔ ۲۳/ تئیسویں پارے میں سورہ ص کا سجدہ شوافع کے نزدیک سجدہ تلاوت نہیں ہے بلکہ یہ سجدہ شکر ہے جس کو نماز کے علاوہ میں کرنا مستحب ہے اور اصح قول کے مطابق اس سجدہ کو نماز میں کرنا حرام ہے, اگر کوئی امام "سورہ ص” کا سجدہ نماز میں عمدا کرے تو اس کی نماز باطل ہوجائے گی اور اگر کوئی مسئلہ نہ جانتے ہوئے یا بھول کر اس سجدہ کو نماز میں کرے تو نہ جاننے کی بناء پر اس کی نماز باطل نہیں ہوگی البتہ وہ سجدہ سہو کریگا، اور اگر امام حنفی ہو تو ایسی صورت میں مقتدی امام سے الگ ہونے کی نیت کریگا اور امام قیام میں واپس لوٹنے تک کھڑے رہ کر امام کا انتظار کرے۔
امام شربینی رحمة الله عليه فرماتے ہیں:(تسن سجدات التلاوة وهن في الجديد أربعة عشر) سجدة (منها سجدتا الحج لا) سجدة (ص بل هي سجدة الشكر تستحب في غير الصلاة وتحرم فيها) وتبطلها(على الأصح) لمن علم ذلك وتعمده، أما الجاهل أو الناسي فلا تبطل صلاته لعذره، لكن يسجد للسهو. ولو سجد إمامه وكان يعتقدها كحنفي جاز له مفارقته و انتظاره قائما…ولا يسجد للسهو إذا انتظره. (مغني المحتاج:٣٠١-٣٠٢\١-دار الكتب العلمية) امام نووی رحمة الله عليه فرماتے ہیں:ﻭﻟﻮ ﺳﺠﺪ ﺇﻣﺎﻣﻪ ﻓﻲ "ص” ﻟﻜﻮﻧﻪ ﻳﻌﺘﻘﺪﻫﺎ ﻓﺜﻼﺛﺔ ﺃﻭﺟﻪ ﺃﺻﺤﻬﺎ ﻻ ﻳﺘﺎﺑﻌﻪ
ﺑﻞ ﺇﻥ ﺷﺎء ﻧﻮﻯ ﻣﻔﺎﺭﻗﺘﻪ ﻷﻧﻪ ﻣﻌﺬﻭﺭ ﻭﺇﻥ ﺷﺎء ﻳﻨﺘﻈﺮﻩ ﻗﺎﺋﻤﺎ ﻛﻤﺎ ﻟﻮ ﻗﺎﻡ ﺇﻟﻰ ﺧﺎﻣﺴﺔ ﻻ ﻳﺘﺎﺑﻌﻪ ﺑﻞ ﺇﻥ ﺷﺎء ﻓﺎﺭﻗﻪ ﻭﺇﻥ ﺷﺎء اﻧﺘﻈﺮﻩ ﻓﺈﻥ اﻧﺘﻈﺮﻩ ﻟﻢ ﻳﺴﺠﺪ ﻟﻠﺴﻬﻮ ﻷﻥ اﻟﻤﺄﻣﻮﻡ ﻻ ﺳﺠﻮﺩ ﻋﻠﻴﻪ….
Fiqhe Shafi Question No/0446
If anyone Emam performs the sajdah of surah Sua’d in prayer then what is the ruling with regard to this?
Ans; According to Shaafi’s The Sajdah of Surah Suad is not considered as Sajdah tilawat rather it is sajdah shukr which is recommended (mustahab) to be performed in times other than salah and according to the correct description performing this sajdah in prayer is forbidden.. If a Emam performs the sajdah of Surah Suad deliberately then the salah invalidates and if anyone performs this sajdah unknowingly or due to ignorance then the salah will not invalidate however she/he must perform sajda suhu… If the Imaam is hanafi then in this situation the muqtadi shall make the niyyah of separation from Imaam and will wait until the Imaam gets back to the standing position..
فقہ شافعی سوال نمبر/ 0447 آج کل چاندی کی قیمت سونے کے مقابلہ میں بالکل کم ہے اور بہت سے لوگوں کے پاس چاندی کے نصاب کے بقدر مال موجود رہتا ہے لیکن یہ لوگ سونے کے نصاب کے انتظار میں زکات نہیں نکالتے۔ کیا شرعا ان کا اس طرح کرنا درست ہے؟
جواب:۔ زکات میں سونے کا نصاب 87 گرام اور 480 ملی گرام ہے یعنی ساڑے سات تولہ اور چاندی کا نصاب 612 گرام اور 360 ملی گرام ہوتا ہے۔ اگر دور نبوی و دور صحابہ کا جائزہ لیا جائے تو ان کی قیمت میں کوئی فرق نہیں تھا لیکن دور حاضر میں بہت زیادہ قرق پایا جاتا ہے اکثر فقہاء نے فقراء کے فائدہ کے اعتبار سے چاندی کے نصاب کو ترجیح دی ہے جبکہ بعض نے سونے کے نصاب کو راجح قرار دیا ہے۔ چونکہ سونے چاندی کا نصاب مقرر ہے اسلئے بہتر یہ ہے کہ جس کہ پاس چاندی کے نصاب کے بقدر مال ہو اسے زكات نکالنی چاہیے تاکہ وہ اپنی ذمہ داری سے بری ہوجائے سونے کے نصاب کا انتظار نہ کرے۔
Fiqhe Shafi Question No/0447 These days the price of silver is comparatively very less than the price of gold and most people posses wealth as much as threshold but they do not give zakah until the price reaches to the price of gold.. Is it acceptable in shariah to do so?
Ans; The minimum amount required to pay zakah on gold is 87. grams and 480 mili grams 7.5 Tola and silver is 612 grams and 360 mili grams … On looking upon era of The Prophet and the era of his companions, there wasn’t any difference between their prices but it makes alot of difference in present days.. Most of the jurists(fuqaha) gave preference to the nisab of silver so as to benefit the poor while some gave preference to the nisab of gold..While on the contrary, the threshold of gold and silver is fixed so it is better that whoever has wealth as much as the threshold of silver then he must give zakah so as to get free from his responsibility… One must not wait until the price reaches the nisab of gold..
فقہ شافعی سوال نمبر/ 0448 زکات دینے والے کے لیے کیا اپنے اصول و فروع (یعنی اپنی اولاد اور اولاد کی اولاد پوتا پوتی) کو زکات کا مال دینا درست ہے یا نہیں؟
جواب:۔ حضرت زینب زوجہ عبداللہ بن مسعود رضی اللہ عنہما سے روایت ہے کہ انھوں نے حضرت بلال رضی اللہ عنہ کے ذریعہ اپنے شوہر اور اہل وعیال پر خرچ کرنے کے متعلق دریافت کیا تو نبی کریم صلی اللہ علیہ و سلم نے فرمایا "جی ہاں ان کیلئے دو اجر ہیں ایک قرابت کا اور دوسرا صدقہ کا۔ (بخارى:1466)
اس حدیث کے تحت فقہاء نے استدلال کیا ہے کہ ایسا رشتہ جن کا نفقہ زکات دینے والے پر واجب ہے تو ان اصول و فروع یعنی بیوی بچے اور نابالغ بیٹا بیٹی پوتا پوتی وغیرہ کو زکات کا مال نہیں دے سکتے۔ ان کے علاوہ قریبی رشتہ داروں بھائی بہین (اگر زکات نکالنے والے پر ان کا نفقہ نہ ہو) خالہ، ماموں چچا، پھوپھی، اور ان کی اولاد اگر مستحق زکات ہو تو ان کو زکات دینا افضل ہے
Fiqhe Shafi Question No/0448 Is it permissible to give zakah to ones children or grand children?
Ans; Hazrat Zainab R.A w/o Abdullah bin Masood R.A narrated that she was speaking through Hazrat Bilal R.A to the messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) with regard to spending money on ones husband and children then The messenger of Allah(peace and blessings of Allah be upon him) said;”Yes there is double reward for them, one is of relationship and the other is of sadqah..(Sahih bukhari 1466)
Fuqaha based their opinion by this hadeeth that the relation whose maintenance is compulsory on a person giving zakah, then he cannot give zakah to his wife or kids or grand children..Other than these, giving zakah to nearby relatives(whose maintenance is not compulsory on a person giving zakah )brother, sister, maternal aunt, maternal uncle, paternal uncle, paternal aunt and their children if they deserve zakah then giving zakah to them is virtuous…
فقہ شافعی سوال نمبر / 0449
اگر کسی کا پڑوسی زکات کا مستحق ہو تو کیا ہم اسکی طرف سے تحفہ اور دعوت قبول کرسکتے ہیں؟
جواب:۔ اگر کسی کا پڑوسی مستحق زکات ہو اور وہ تحفہ و ہدیہ پیش کرے یا دعوت دے تو اس کو قبول کرنا جائز ہے، چونکہ مستحق زکات شخص کو جو زکات دى جاتی ہیں تو وہ اس مال کا مالک بن جاتا ہے لہذا اگر کسی کا پڑوسی زکات کی رقم لے کر آپ کو ہدیہ یا تحفہ دے تو اس کو قبول کرنا درست ہے۔
عن انس رضی اللہ عنہ أن النبي صلى الله عليه وسلم أتي بلحم تصدق به على بريرة فقال هو عليها صدقة وهو لنا هدية…(رواه البخاري 1495) (مسلم: 170 /1074) دلیل للشافعی: وموافقیه ان لحم الاضحیة اذا قبضه المتصدق علیه وسائر الصدقات یجوز لقابضھا بیعھا. ویحل لمن اھداھا الیه او ملکھا منه بطریق آخر (شرح مسلم:3/148)
Fiqhe Shafi Question No/0449 Can one accept the gifts and invitation from his neighbour who deserves zakah?
Ans; If ones neighbour is a person deserving zakah and he presents gift and invitation then accepting from him is permissible…Whereas the zakah given to the deserving person becomes the owner of the wealth of zakah. Therefore, if ones neighbour accepts the wealth of zakah and give it as a gift or present then accepting those gifts is permissible..
فقہ شافعی سوال نمبر/ 0450 تراویح کے بعد وتر پڑھے تو قیام اللیل کے بعد بھی وتر پڑھنا کیسا ہے؟
جواب: حضرت طلق بن علی رضی اللہ عنہ فرماتے ہیں کہ میں نے رسول اللہ صلی علیہ وسلم کو فرماتے ہوے سنا: ایک رات میں دو وتر نہیں ہے(١)، فقہائے شوافع نے اس کی صراحت کی ہے کہ اگر کوئی شخص رات کے پہلے حصہ میں وتر نماز پڑھے پھر وہ سوجائے، پھر وہ تہجد (قیام اللیل) کے لئے کھڑا ہوجائے، تو اس کی وتر نہیں ٹوٹیگی، لہذا تراویح کے بعد وتر پڑھنے کی وجہ سے قیام اللیل کے بعد دوبارہ وتر نماز نہیں پڑھی جائیگی۔
امام نووي رحمة الله عليه فرماتے ہیں: وإذا أوتر قبل أن ينام ،ثم قام وتهجد،لم يعد الوتر على الصحيح المعروف. (روضة الطالبين:٤٣٢\١) (١)أبو داود:١٤٣٩ (٢)ترمذي:٤٧٠ (٣)ترمذي:٤٧٠ ☆البيان:٢٧٢\٢
Fiqhe Shafi Question No/0450 How about performing Witr after qiyam ul layl even after one has already performed witr after taraveeh?
Ans; Hazrat Taliq bin Ali R.A narrated that I heard the messenger of Allah(peace and blessings of Allah be upon him)saying; ‘There cannot be 2 Witrs in one night.'(1) The jurists (fuqaha) of Shaafis elaborated that if a person performs salatul Witr in the first part of night and sleeps .. later he stands up for tahajjud prayer(qiyam ul layl)then his witr prayer doesnot invalidate.. Therefore, if one performs witr after the taraveeh then he doesnot have to pray Witr after Qiyam ul layl again..